Printre multe alte caracteristici, liderii unor echipe asigură buna funcționare a business-ului, pentru că aceștia sunt motoarele care îndrumă echipele în direcția dorită de companie. În cadrul organizațiilor, se disting 9 tipuri de leadership.

Intelegerea acestor  tipuri distincte de leadership – cu punctele lor forte și contra – va aduce claritate în perspectiva asupra muncii și poate fi un punct de start în demersul schimbării unor comportamente. În plus, anumite stiluri sunt mai potrivite pentru unele echipe față de altele.  

1.Leadershipul autocratic  

Este acel stil în care șeful echipei are întotdeauna controlul asupra deciziilor care se iau la locul de muncă, iar membrilor echipei nu li se cere părerea. Printre beneficii se numără reducerea timpului în luarea decizilor; membrii echipei se simt în siguranța și există predictibilitate la job. În același timp, angajații nu se simt valoroși,  motivația le este scăzută și crește gradul de revoltă.  

2.Leadershipul birocratic  

Acest tip de lideri sunt axați pe a face totul ,,ca la carte , iar autoritatea lor vine din poziția pe care o ocupă în cadrul ierarhiei companiei. Au reguli bine stabilite și au nevoie de o hartă pentru a urma un sistem bine cunoscut de ei. Un avantaj este stabilitatea, în timp creativitatea și inovația   lipsesc intr-un astfel de mediu. 

3. Leadershipul carismatic  

Sunt persoane care au o personalitate plăcută și care îi inspiră și îi motivează pe ceilalți tocmai prin acest mod de a fi. Liderii carismatici sunt potriviți în mediile cu un grad ridicat de încarcare. Riscul pentru manager este să ofere foarte multă energie și să se concentreze prea mult pe ridicarea moralului, pierzând din vedere alte lucruri importante.  

4. Leadershipul de tip laissez-faire 

Acest tip de leadership este exact opusul micro-managementului. Liderii fac un pas în spate și le asigură angajaților instrumentele și resursele necesare pentru a lua singuri decizii. Nivelul de încredere crește gradul de responsabilizare al angajaților, însă poate crea confuzie și haos în rândul lor , în special dacă aceștia nu au prea multă experiență.  

5. Leadershipul situațional  

Liderii situaționali sunt acele persoane care se adaptează în funcție de nevoile membrilor echipei și de mediu. Aceste persoane își găsesc locul în orice tip de organizație.  

6. Leadershipul serviabil  

Aceste tipuri de lideri se concentrează pe nevoile celorlalți, mai mult decât să conducă sau inspire. Se crează o legătură puternică de încredere și fidelizare între manageri și membrii echipei, însă necesită o luptă constantă între nevoile liderului și punerea în serviciul angajatilor.  

7. Leadershipul democratic 

Liderul democratic încurajează participarea echipei la luarea deciziilor, valorizeaza noile idei și lucrul în echipă. Sunt stimulate creativitatea și inovația printre membrii echipei, cu toate că încercarea constantă de a ajunge la un consens în interiorul grupului poate fi ineficientă și poate lua mult timp.  

8. Leadershipul tranzacțional  

Leadershipul tranzacțional funcționează pe principiul: ,,îți dau asta, iar tu faci asta în schimb”. Liderii, fie recunosc roadele muncii și lauda, fie sancționează. Confuzia membrilor echipei este limitată pentru că se știe clar ceea ce se așteaptă de la ei.  

Creativitatea și inovația pot fi înăbușite într-un mediu relativ rigid.  

9. Leadershipul transformațional  

Liderii transformaționali sunt asemănători liderilor carismatici, însă au ca scop motivarea echipei și transformarea motivației în obiective de business. Ei se concentrează pe a aduce îmbunătățiri și pe a găsi cele mai bune soluții. Echipa prinde încredere în lider și este aliniată la același scop de business. În mediile în care sistemele existente sunt apreciate, echipa poate fi reticentă la schimbare.