Instrumentele de Inteligență Artificială ușurează tot mai mult munca în companii. Acest fapt a amplificat însă importanța inteligenței emoționale a angajaților la locul de muncă. Un studiu realizat de McKinsey arată că adoptarea unor tehnologii avansate la locul de muncă va crește nevoia de angajați inteligenți emoțional și cu aptitudini sociale, în toate industriile. Se estimează că până în 2030 această creștere va fi de 22% în Europa și 26% în SUA. Creșterea a fost accentuată și de pandemia Covid-19, iar companiile în care angajații au un nivel de inteligență emoțională mai ridicat au reușit să treacă mai ușor peste această perioadă.

Ce este inteligența emoțională?

În 1990 doi profesori din SUA, Peter Salovey și John Mayer au menționat prima oară acest concept. Ei au descoperit că unii oameni s-au descurcat mai bine în a identifica emoțiile celorlalți și în a se adapta la diferite situații, în funcție de acestea. Conceptul a fost însă popularizat odată cu publicarea cărții „Inteligența Emoțională” de Daniel Goleman, care a identificat patru elemente ale noțiunii: conștientizarea de sine sau autocunoașterea, autostăpânirea, empatia și abilitățile sociale. Cercetările ulterioare au extins aceaste elemente, unii experți incluzând motivația ca element suplimentar. Toate aceste componente lucrează împreună și conturează inteligența emoțională, atât de necesară în viața profesională, cât și personală.

Conștientizarea de sine

Primul pas în procesul de dobândire a componentelor inteligenței emoționale este să devii conștient de sine, să îți înțelegi emoțiile, să îți cunoști slăbiciunile, punctele forte și valorile. Identificarea aspectelor comportamentale, emoționale, cât și a lucrurilor care te motivează, contribuie la satisfacția profesională, indiferent de dificultățile întâmpinate. De asemenea, autocunoașterea presupune să identifici impactul pe care acțiunile tale îl pot avea asupra celorlalți.

Autostăpânirea

Odată ce te cunoști mai bine, apare dorința de a rezolva comportamentele inadecvate și de a controla sentimentele distructive. Indiferent de natura situațiilor, adaptarea la situatiile dificile contribuie la reglarea emoțiilor și te ajută să nu reacționezi impulsiv. Un angajat cu abilități emoționale va reuși să își exprime sentimentele cu încredere, într-un mod constructiv și va aduce plusvaloare pentru toți cei implicați.

Este mai puțin probabil ca liderii care au capacitatea de autostăpânire să devină agresivi sau să ia decizii pripite care pot afecta întreaga echipă.

Empatia presupune înțelegerea emoțiilor celor din jur și dorința de a te comporta cu ei așa cum și tu ai vrea să fii tratat. Prin promovarea activă a empatiei la locul de muncă se pot crea conexiuni emoționale între colegi, care mai târziu se vor transforma în încredere și lucru în echipă.

Abilitățile sociale sunt necesare pentru a gestiona și a influența starea emoțională a celor din jur. Liderii pot inspira echipa să urmeze viziunea companiei, prin propriul exemplu și prin obtinerea  admirației colegilor.

Motivația poate determina o persoană să își folosească potențialul la capacitate maximă. Sunt mai multe surse de motivație precum: dorinta de bunăstare, prestigiul, puterea.  Persoanele cu un grad ridicat de inteligență emoțională sunt motivate de dorința de a face bine și cu plăcere activitatea la job.

Organizațiile caută să angajeze oameni cu un coeficient de inteligență ridicat și cu abilități profesionale dovedite prin experiența anterioară. Cu toate acestea, în ultimii ani departamentele de resurse umane își îndreaptă tot mai mult atenția către persoane cu o inteligență emoțională crescută.

Un angajat care se adaptează ușor, lucrează bine în echipă, este motivat și își gestionează eficient timpul, va aduce beneficii evidente la nivel de business. Astăzi, psihologii susțin că inteligența emoțională reprezintă cel mai puternic predictor al performanței, contribuind la  succesul profesional, indiferent de tipul locului de muncă. Specialiștii au realizat mai multe teste care analizează unde te situezi din punct de vedere al inteligenței emoționale.

Companiile pot contribui activ la îmbunătățirea inteligenței emoționale a angajaților oferindu-le acestora  posibilitatea de a participa la workshop-uri și cursuri din domeniu. Cu ajutorul acestor ateliere, angajații pot învăța cum să-și recunoască emoțiile, cum să se descurce în situații dificile, să comunice într-un mod profesionist și să facă față stresului emoțional. Platforma Up Achiziții pune la dispoziția clienților săi, în cadrul programelor de dezvoltare pentru angajați, beneficii de sănătate emoțională sub forma unor abonamente.